onsdag 29. mai 2019

Ikke kristne folkehøgskoler

Ikke kristne folkehøgskoler

Kristen eller frilynt. I og med at folkehøgskole ikke har karakterer og eksamen så kan du. Vil du gå på en kristen eller en frilynt skole? På folkehøgskole får du prøvd ut et fag i praksis og ikke bare fordypet deg i teori. Både frilynte og kristne folkehøgskoler vil gjerne ha elever med ulike . Folkehøgskoler i Norge er eksamensfrie skoler i hovedsak knyttet til internater.


Den ene retningen omfatter en skole basert på kristent livssyn (skoler) og har. Nordfjord er best,masse bra fjell i nærheten-det er viktigst. De frilynte folkehøgskolene er som regel ikke knyttet til spesielle organisasjoner eller trossamfunn, mens de kristne folkehøgskolene er enten eid av eller nært . Nå ser jeg det hele fra utsiden, men stiller meg undrende til at så få folkehøgskoler ikke tør eller ikke vil profilere seg ut i markedet med at de . Har lest om mange som har gått på kristen folkehøgskole (ateister) som har hatt det veldig bra.


Men jeg er fortsatt ganske skeptisk. Den folkehøgskolen (Haugetun) som interesserer meg mest er kristen. Jeg er ikke så veldig kristen av meg, men er åpen for å lære. Det var tydelig at dette var et tema de ikke skulle snakke om.


Ikke kristne folkehøgskoler

Jærens kristne folkehøgskoler. Jeg går på Toneheim folkehøgskole som er en ikke - kristen folkehøgskole , og der er det ekstremt strengt. Der er det ikke lov til å oppholde seg beruset på . Så, jeg skal da begynne på folkehøgskole til høsten! Har du gått på en kristen folkehøgskole ? Var det masse Jesus-greier der?


Det kristne fellesskapet på skolen er det vi skaper sammen – du er derfor invitert. Her er det ingen som forteller deg at du ikke passer inn eller ikke er god nok . Rønningen folkehøgskole er en kristen skole med lave terskler og høyt under taket. Seksuell identitet er ikke avgjørende for hvem vi gir tillit og ansvar. Selvfølgelig kunne jeg funnet en folkehøgskole som ikke er kristen , men problemet er at nesten alle folkehøgskoler er kristne , skriver hun videre. Vi opplever at det er mange ikke - kristne elever som søker til våre folkehøgskoler , og faktisk flere enn de som bekjenner en kristen tro, forteller . Fiskvik, Sander Hope.


Ikke minst for deg dette gjelder er det viktig å vite at du tas godt i mot her hos oss! Bakketun er en kristen folkehøgskole , en stiftelse tilknyttet Normisjon Region . For andre elever betyr det ingenting om skolen har et kristent grunnlag eller ikke. Guds plan, at vi ikke er en tilfeldighet og . Men kanskje ikke bare på den måten du først tenker deg.


Hvor langt det er til. I Norge er det kristne og frilynte folkehøgskoler. Jeg er absolutt ikke kristen , men den folkehøgskolen som ser mest lovende ut er kristen. Lurer på hvor mye det har å si? Og hvor mye kritelige . Kuttet i støtten til folkehøyskolene følger ikke utvikling i dagens samfunn.


Flere unge er stresset,. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til . Grenland folkehøgskole. Ny bok: Filosofisk praksis i folkehøgskolen.


Her har et 30-talls lærere fra mer en frilynte og kristne folkehøgskoler arbeidet med dialogiske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg